Copy Creative

En kreativ brief
 
Vår första uppgift på kursen Digital copywriting på Berghs, var att skapa en kreativ brief. 
Man kunde välja mellan att göra den för företaget man jobbar på eller valt företag av kursledaren. 
Jag valde en av tidningarna på förlaget, då jag vill praktisera uppgifterna för något som kan komma till nytta senare och något som jag har kunskap om. 
 

Tidningen Skriva

1.     Utmaning i vald kanal, www.tidningenskriva.se

Hur får vi fler prenumeranter att aktivera sin inloggning på hemsidan och läsa tidningen digitalt.

2.     Målgrupp

Kreativa aspirerande författare och poeter som är yrkes- eller hobbyskribenter som älskar skrivande i olika former, i första hand i tryckt format i tidningen. Skrivandet upptar mycket av deras tid och tankar, drivkrafter är lärande, kreativ inspiration och utveckling.

3.     Kommunikativa mål

Veta: Att Tidningen Skriva finns för digital läsning.

Tycka/Känna: Enkelt och lättillgängligt

Göra: Aktivera sitt konto för digital läsning för att läsa digitalt.

4.     Huvudbudskapet

Tidningen Skriva, enkel och lättillgänglig skrivinspiration och lust var du än befinner dig – hemma i fåtöljen, vid datorn eller på bussen i mobilen.

5.     Insikt

Vad innebär det att målgruppen aktiverar sitt konto och börjar läsa digitalt? Jo att de upptäcker att Skriva alltid finns lättillgänglig var man än är (alla har ju med sig mobilen nuförtiden). Fler kommer läsa och vågar/lära sig skriva och det kommer att uppta mer av deras tid.

----------------------------------------------------------------------------

 

Ja det var inte helt lätt även om man kan produkten och vet mycket aktiviteten i vald kanal.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress